» Taller de confecció del topet de Llauradora
Què ens posem al cap quan vestim a l’antiga?
Taller de Confecció del topet de Llauradora - L’activitat: La activitat que ací es presenta, consta de dues parts:
1a).- Part teòrica: Xavier Ripollés Prades, ballador i indumentarista tradicional valencià, es farà una breu explicació al voltant d’aquells complements que tant homes i dones ens podem ficar de coll per a munt quan vestim a l’antiga, finalitzant aquesta explicació amb referències al pentinat.
2a).- Part pràctica: membres de l’Associació Cultural Saborija i de l’Associació Cultural Colla El Magre ensenyaran als assistents com es fa el topet de llauradora. Aquesta segona part serà eminentment pràctica i els assistents seran distribuïts en grups de 10/12 persones. Cada grup comptarà amb un monitor/a. En aquesta segona part cada participant confeccionarà el topet a una segona persona (també es donarà l’opció de simplement visualitzar aquesta segona part).
- Objectius de l’activitat: Donar a conèixer de forma teòrica i pràctica quins són els complements que podem utilitzar tant homes com dones quan vestim el vestit típic de Castelló, fent especial referència al pentinat adient per a aquest tipus de vestimenta.
- Data i Lloc de realització: Sala d’Actes de la Càmara Agrària de Castelló (Sindicat)
Avda del Lledó núm. 16
Dissabte 7 de febrer de 17 a 20.30h.
- El perquè de la realització d’aquesta activitat: És indiscutible la tasca de recuperació de la indumentària tradicional que s’ha fet a la ciutat de Castelló.
Gràcies, sobretot, a estudiosos i a la tasca dels grups de danses, el vestit conegut popularment com “de llauradora” s’ha dignificat moltíssim i ha proliferat entre la població castellonera.
Avui en dia, pràcticament totes les persones relacionades amb el món de la festa tenen a casa el seu vestit de llauradora, els seus saragüells i els seus pantalons de mig-ample. I a més, la gent s’ha anat preocupant per vestir correctament (ja no val qualsevol cosa). Aquesta preocupació ha fet que a Castelló ciutat haguen anat apareixent tendes d’indumentària tradicional a preus molt assequibles i amb uns articles de molt bona qualitat i prou fidels a la tradició.
Això no obstant, si bé, és cert que pel que fa a la vestimenta de llauradora la prova podem dir “ha estat superada”, no passa el mateix amb el pentinat i son moltes les persones que o bé no el cuiden com caldria el pentinat o bé recorren a perruqueries –amb un més que elevat cost- o a terceres persones per fer-se el topet.
És per aquest motiu que des de l’Associació Cultural Colla El Magre, a les portes de les festes de la Magdalena 2015, hem cregut necessària la realització d’aquest taller, el qual esperem siga de molt d’interès per a gran part de la ciutadania i, en especial, per als membres dels collectius festers.
Amb aquesta esperança hem decidit treballar i dur aquest projecte en davant perquè el pentinat de llauradora també forma part de la nostra cultura com a poble.
- Programa: - 17:00h Recepció dels assistents
- 17:15h Xerrada a càrrec de Xavier Ripollés: Què ens posem al cap quan vestim a l’antiga?
- 18:00h Descans
- 18.15h Taller de confecció del topet de llauradora
- 20.00h Cloenda i vi d’honor
- Organitza: Associació Cultural Colla El Magre
- Imparteix: Xavier Ripolles Padres, Saborija Associació de Cultura Tradicional i Associació Cultural Colla El Magre.
- Patrocina: Fundació Dávalos-Fletcher
- Col.labora: Ajuntament de Castelló
- Inscripcions: - Presencialment: dimarts 20 i 27 de gener i dimarts 3 de febrer al Palau de la Festa, a la Secretaria de la Federació de Colles de Castelló (es podrà fer allí el pagament)
- Enviant nom i cognoms i núm. de telèfon a sonialamagra@hotmail.com, adjuntant justificant del corresponent ingrés de la quota d’inscripció (5.-€).
Núm de compte bancari: ES06 3058 7303 1427 2000 2123. Des del 20 de gener al 3 de febrer.
- Quota d’inscripció: s’estableix una quota simbòlica d’inscripció de 5.-€. -Instruccions per als participants:
- Es recomana la inscripció per parelles, tot i que no és imprescindible.
- A les persones participants s’els farà el topo i faran el topo a una altra persona. Si algú no vol participar a la part pràctica haurà d’indicar-ho en el moment de la inscripció.
- Per al taller ens distribuirem en grups de 10/12 persones. Cada grup comptarà amb un monitor/a.
- Per favor porteu tots els complements per a la confecció del topet que tingueu per casa: evilles, agulles de cap, ganxos, redecilles, postisos, gomina, pintes, gomes, etc.
- Difussió: - La difussió de la realització de la present activitat es donarà a conèixer principalment per mitjans electrònics: blog de la colla, facebook, correu electrònics, llistes de distribució, etc. Per a la seua difussió es compta amb el recolzament de la Federació de Colles de Castelló.
- A més també es repartiran cartells en comerços amics i llocs d’interès (tendes de roba tradicional, Casa de la Cultura, etc.).
- S’informarà als mitjans de comunicació de la realització de l’activitat i a més, se’ls enviarà la corresponent nota de premsa.
La finalidad de vivecastellon.com es contar lo que sucede en Castellón y provincia a través de las imágenes. Si desea realizar alguna observación o reparo sobre las mismas, envíe un correo a info@vivecastellon.com